24-02-09

Uit de oude doos

Ben hier nog eens met foto's van de vroegere Boelwerf, en deze keer gaat het over de opendeurdag in 1977. Wist dat ik nog ergens daar negatieven van liggen had maar waar ??? Dus de hulp van Gert in geroepen en die wist ze liggen. Wilde de foto's wel niet laten ontwikkelen want de negatieven waren toch niet in zo'n goede staat meer, dus iemand gezocht en gevonden die ze kon scannen. Heb de foto wel wat moeten bewerken want anders kon ik ze niet posten.

Al de foto's gaan over het eerste schip dat in het droogdok gebouwd is namelijk de "Methania" een LNG tanker. Was toen de grootste LNG tanker ter wereld met zo'n cargo inhoud van 131.580 m³.

Voorschip en dokdeur

2

Bakdek

5kopie

 

Achterschip & opbouw

3kopie

06:15 Gepost in Boelwerf | Commentaren (13) | Tags: lng tanker, methania

26-11-08

LNG "Methania" deel II

Zoals beloofd ben ik hier nog eens met een paar voorbeelden van wat erop dat plan staat. En voor degene die het niet interesseert , het is de laatste keer.

Om iets te zien op de tekening drukken

m.s.

Dit is de controlekamer van al de pompen op het schip, deze bevind zich in het midden schip.





v.s.

Het voorschip.

 

 


m.s.tDoorsnede van een tank

 

 

 

Foto van een afgewerkte tank

tank LNG 

06:15 Gepost in Boelwerf | Commentaren (22) | Tags: lng tanker, methania

13-11-08

LNG "Methania"

Mensen die hier al een tijd op bezoek komen weten dat ik het soms ook wel eens over de Boelwerf heb, en deze keer wordt dat weer het geval. Komt deze keer door mijn vader die heeft daar namelijk ook gewerkt en toen hij vorige week op zijn zolder achter iets aan het zoeken was heeft hij een overzichttekening gevonden van de LNG tanker de 'Methania'. Aan dit schip zijn we begonnen in 1976 en was het eerste schip dat in het droogdok werdt gemaakt. Was in die tijd de grootste LNG tanker ter wereld en was toen ook voor ons het grootste schip dat al op de werf gemaakt was, maar dat zou daarna nog veranderen. Kan het plan niet in zijn geheel hier posten want daarvoor is het veel te groot, dus in delen dan maar.

Om iets op de tekening te zien moet je erop drukken

LNGDeze foto laat de legende zien van het plan, hier vind je de afmetingen en datum van de tekening.











a.s.Op deze foto zie je het achterschip.







B dekDeze foto laat op dek B de verschillende kajuiten zien.












D dekHier heb je de verschillende kajuiten op dek D 











Volgende week worden er nog een aantal tekeningen getoond want in zijn geheel is het onmogelijk. Maar gaat dan over het midden- en voorschip.

Zo was het schip een paar jaar later toen het volledig afgewerkt was.

Methania

17-10-07

1983

Heb weer eens van iemand foto's ontvangen over de " Boelwerf " en deze keer gaat het over de LPG ( Liquified Petroleum Gas ) tanker Eupen, deze werd rond 1983 gemaakt en was één van een reeks LPG tankers.

Een zicht op het voorschip en de buizen die men ziet dienen om de ankerketting op te vangen.

 eupen2

Zicht op het achterschip

eupen3

De tanks van zo'n LPG werden steeds achteraan in de dok samengesteld en daarna in het schip geplaatst. Op de voorgrond zien we zo'n tank en juist daarachter wordt de opbouw van het schip samengesteld.

eupen5

09:33 Gepost in Boelwerf | Commentaren (0)

05-10-07

Mineral Gent

Aangezien ik nu toch al een bericht geplaatst heb over de geschiedenis van de " Boelwerf " zal ik nu hier maar even verder mee blijven doen.

De volgende foto is van de tewaterlating van de bulkcarrier " Mineral Gent " 70.000 ton en dit gebeurde in 1967. Op dat moment was de dwarshelling waar de tewaterlating gebeurde de grootste van Europa.

tewaterlatingmineralgenpl2

08:30 Gepost in Boelwerf | Commentaren (2)

03-10-07

Boorplatform " Yatzy "

Na de fusie van Cockerill en de Boelwerf in 1982 was het voor de werknemers van beide werven natuurlijk niet altijd even makkelijk, want men moest soms op de andere werf gaan werken. Maar aangezien de werknemers van beide werven hetzelfde werk deden waren tussen de werknemers de problemen toch vlug van de baan.

 

Ben zelf ook verschillende keren naar Hoboken moeten gaan werken omdat er op dat moment gewoon daar meer werk was of omdat er een schip vlugger moest afgewerkt worden. Natuurlijk was er met de fusie nu ook een voordeel want de hinder die we in Temse hadden door de breedte van de doorgang van de brug viel ineens weg in Hoboken, en dus konden er nu ook nog grotere schepen gemaakt worden.

 

Denk dat niemand ooit  gedacht heeft dat we op de scheepswerven ook nog een boorplatform zouden gemaakt hebben. Toen het boorplatform in het dok lag te Hoboken was het van uit de wijde omtrek te zien en als we op het platform stonden dan hadden we een prachtig zicht van de omgeving.

Wil hier zeker Eddy Bertels een voormalig lasser van Cockerill bedanken want hij heeft me de foto's van het boorplatform genaamd " Yatzy " toegestuurd

 

boor3

 

boor2

 

boor1

09:05 Gepost in Boelwerf | Commentaren (5)

08-10-06

Nog een verrassing

Toen ik na te gaan stemmen de pc terug aanzette had ik een mailtje gehad van iemand die ik niet kende en was wat voorzichtig om dit mailtje te openen. Maar als onderwerp stond er geschreven   "Boelwerf" dus was ik toch min of meer gerust.
Tot mijn grote verbazing had die persoon mijn blog bezocht omdat hij op het net aan het zoeken was over de Boelwerf en toen hij mijn foto zag herkende hij me en hij had zelfs nog een foto van me op de werf. De foto is getrokken op het bovenste dek van de carferrie "Prins Filip" en was toen al als krimper te werk gesteld. Zit juist naast de voorste schouw van het schip en de donkere strepen op het dek zijn het werk dat we moesten doen om het dek terug plat te maken. Was geen makkelijk job want je moest zeker je hoofd erbij houden om de plaat op de juiste plaats en manier warm te maken.

naamloos

16:28 Gepost in Boelwerf | Commentaren (3) | Tags: etienne