22-05-06

Bezetting Boelwerf 1992

Begin september '92 worden de arbeiders voor de eerste keer uitgenodigd op de doopplechtigheid van een schip en daar is iedereen verwonderd over. Maar ondertussen gaat er ook reeds van alles de ronde over de werf en dat maakt de mensen nog zenuwachtiger. Maar toch gaat een deel van de arbeiders de doopplechtigheid bijwonen.

Op 21 september is het dan zover en zit de directie met de aandeelhouders te onderhandelen over de toekomst van de werf en dat ziet er niet rooskleurig uit. Normaal zou het gedoopte schip binnen een paar dagen op proefvaart vertrekken en vandaag zou de bemanning reeds aan boord komen. Maar die vlieger gaat niet op want elke toegang tot het schip wordt geblokkeerd zodat niemand behalve mensen van de werf aan boord kunnen gaan. Iedereen begrijpt dat we dit niet uit handen mogen geven.

Op 22 september werd het duidelijk dat er geen akkoord meer mogelijk was tussen de prive-aandeelhoduers en Gimvindus. Op dat moment beslutien de arbeiders en bedienden om de werf volledig te gaan bezetten. Met zwaar materiaal werden alle uitgangen van de werf geblokkeerd. Het kaderpersoneel en de directie werd de toegang tot de werf ontzegd, ook de BOB'ers werden van de werf gejaagd. De sfeer onder de werknemers is zeer koel en iedereen geraakt op alles voorbereid.

Onmiddelijk treed er een  3 ploegen systeem inwerking om de werf te bewaken en ook om een volledige aparte bewaking te hebben van het schip de Flanders Harmony dat klaar ligt om te vertrekken.  De mensen die het schip bezetten zitten in een systeem van 6 dagen bezetten en dan 2 dagen thuis. Ook wordt op het schip alles regelmatig opgestart om het schip in goede conditie te houden. Alle verbindingen zoals water en elektriciteit worden met het land met rust gelaten , maar dat is enkel als de rijkswacht op de werf zou binnen vallen en alles zou verbreken we nog maanden het schip zouden kunnen bezetten want met de brandstof aan boord kunnen we zonder die landverbindingen nog lang verder. Ook aan de diepvriezers met eten komen we niet aan maar gaan verlopig ons eten halen op de markt en winkels te Temse en gelukkig zijn veel handerlaars solidair en wordt bijna al het nodige eten voor niks aan de bezetters  geschonken.  Het eten in de diepvriezers zullen we enkel gebruiken als we afgesloten zijn van elk contact met het land.
Eén ding is zeker nooit zal de rijkswacht op het schip kunnen komen want daarvoor hebben we een te goede verdediging opgebouwd. We hebben alle brandblusslangen van het schip aangesloten en klaar liggen om te gebruiken en dan hebben we nog een pak materiaal om met te gooien. De eerste nachten zijn we toch steeds niet zo gerust op het schip want de rijkswacht zou langs de waterkant kunnen naderen met bootjes zonder dat we het weten en daarom gaat om het halfuur iemand gans die kant van het schip langs. Maar al vlug hebben we er iets op gevonden namelijk de rader van het schip kunnen we gebruiken en na een tijdje zoeken en oefenen kunnen we die afstellen dat die enkel alles dedecteerd tot 500 meter rond het schip. Dus als er snelle scheepjes tijdens de nacht zouden te dicht komen dan weten we dit op tijd om onze maatregelen te nemen.

De bezetting van het schip heeft ongeveer een drie maand geduurd en daarna hebben we het laten vertrekken maar het was tegen de zin van een groot deel van de werknemers maar het was een ruil. En daarbij er lagen nog 4 schepen in het dok te wachten op afwerking en aan een vijfde moest nog begonnen worden. De bezetting van de werf heeft nog langer geduurd die was maar gedaan op het moment dat we terug aan de slag konden. Einde maart zijn we terug kunnen beginnen werken maar met maar 1100 mensen meer de rest was op prepensioen gegaan, werk hadden we nog genoeg maar toch waren er veel die dachten dat we enkel terug opgestart waren om alles af te werken, en spijtig genoeg zouden degene met dat gedacht gelijk krijgen in de toekomst.

Flanders Harmony op proefvaart

          

08:20 Gepost in Boelwerf | Commentaren (4)

Commentaren

interessant artikel! thnx voor het bezoekje :)

osso!

Gepost door: Osso... | 22-05-06

Ik ben blij, als destijds snotaap zijnde van 17, de proefvaart van oa de Flanders Harmony meegemaakt te mogen hebben.Erg wat ze de werknemers van den Boelwerf hebben aangedaan.....Tom(steward CMB/ATS).

Gepost door: Tom van Dessel | 17-08-08

Het lijkt alsof het gisteren was.
Het avontuur dat ik toen heb beleefd met de bezetting van de Flanders Harmonie zal ik nooit vergeten.
Ik was pas een jaar gestart op de Boelwerf.
Spijtig genoeg duren mooie liedjes niet lang.
Het was er fijn gewerkt te hebben.

Gepost door: Lieven Martens | 02-01-12

Ik heb toen tijdens de staking op de werf met camera gefilmd (amateur natuurlijk )
Had ik toen geweten wat ik nu wist, dan had ik een paar filmjes meer gemaakt.
De opbouw van de bananeboten enz,...
MACHTIG

Gepost door: Lieven Martens. | 02-01-12

De commentaren zijn gesloten.