11-05-06

Het droogdok

Het werfterrein werd in 1974 verdubbeld - van 40 tot 85 ha - door opspuiting van ca.2.000.000 kubieke meter zand en meteen werden de werken aangevat van een gecombineerd bouw en uitrustingsdok van 560 m lang en 55 m breed.
Voordat de dok er was kon men schepen bouwen tot een tonnenmaat van 84.000 ton en door het dok werd dit verhoogd tot 180.000 ton.
In het dok werken aan een schip was ook een stuk makkelijker omdat men daar steeds kon werken op een schip dat horizontaal lag en ook onder het schip was dit het geval.
In 1976 werd er begonnen aan de werken van het eerste schip in het dok namelijk de LNG tanker de Methania. Zelf de werknemers die al heel wat gewoon waren in verband met de grote van schepen waren hiervan onder de indruk.

Op de foto hieronder een voorsteven van een schip nog volledig omgeven door stelling om op een makkelijk manier overal aan te kunnen.


De achtersteven van een schip met de opbouw nog in aanbouw.

Toen vroeger op de hellingen een schip klaar werd moest men het steeds te water laten, maar met het droogdok was het met dit spectakel gedaan want het uitdokken ging heel wat makkelijker ondanks de grotere schepen. Als het voorste schip in het dok klaar was werd er een scheidingswand achtergezet zodat het andere gedeelte van het dok niet onder water zou lopen, want daar lag ook altijd al minstens 1 schip in aanbouw maar dat was meestal nog niet zo ver gevorderd dat men het ook in het water kon laten drijven.
Foto van het uitdokken van het containerschip Ortelius.

 

05:17 Gepost in Boelwerf | Commentaren (1)

Commentaren

Methania Dag
Heb je nog fotos van de Methania?
aub kunje en paar sturen
bedankt

Gepost door: chris | 04-04-07

De commentaren zijn gesloten.