09-05-06

Het schip krijgt zijn vorm

De secties die in de montagehalen zijn gemaakt worden daarna op de hellingen of het dok samengevoegd tot het schip. Het werk is niet steeds even eenvoudig omdat er soms secties zijn van honderde tonnen en die moeten in de juiste positie gebracht worden van de andere reeds tot schip samengevoegde onderdelen.

Hier wordt een kimsectie in de juiste positie getrokken ten opzichte van de andere reeds geplaatste kimmen maar ook ten opzichte van de dubbele bodem.

Het was ook dikwijls nodig dat ervan sectie een gedeelte werd weg gebrand met een snijbrander. Dit was dan ook een speciale job omdat dat wegbranden goed moest gebeuren voor de lassers die erna de secties aan elkaar moesten lassen.

Schepen die in het dok werden gemaakt hadden als voordeel dat er zwaardere secties in één stuk konden geplaatst worden, natuurlijk was het werk om deze dan juist op haar plaats te krijgen een stuk moeilijker wegens het gewicht. Maar het kon al een pak schelen indien de kraanmannen de sectie zo goed mogelijk op hun plaats brachten.

Het eerste schip dat in het dok gemaakt werd was meteen ook de grootste LNG tanker (aardgas) ter wereld. De totale capaciteit van het schip was zo maar eventjes 131.580 kubieke meter. Druk op foto om groter formaat te zien.

19:59 Gepost in Boelwerf | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.